چرا هکرهاي ايراني از هکرهاي چيني خطرناک‌تر هستند؟

به گزارش پايگاه تحليلي Motherjones، ماه مي‌، ماه بدي براي امنيت سايبري آمريکا بود. اين هفته واشنگتن‌پست، گزارش کرد جاسوس‌هاي سايبري چيني چندين برنامه تسليحاتي آمريکا از جمله هواپيماي جنگنده F-35، برنامه‌هاي نظامي موشک‌هاي بالستيک و ناو نيروي دريايي را هک کردند.

ابتدا اوباما با اذعان به ضعف دفاعي سايبري آمريکا، چين را متهم به نفوذ به شبکه‌هاي نظامي و دولتي اين کشور کرد.

سپس مقامات آمريکايي ادعا کردند هکرهاي ايراني نيز توانسته‌اند وارد شبکه‌ شرکت‌هاي بخش انرژي آمريکا شوند.

اين ادعاي مقامات آمريکايي نشان مي‌دهد که قدرت سايبري ايران بيش از پيش افزايش يافته و حال مي‌توان ايران را در کنار کشورهايي مانند چين و روسيه، در ليست ارتش‌هاي قدرتمند سايبري جهان قرار داد.

اما سوالي که مطرح مي‌شود اين است هکرهاي کدام کشور خطرناک‌تر هستند؟ ايران يا چين؟

به گزارش motherjones، با توجه به گزارشي که نيويورک‌تايمز در فوريه سال جاري درباره حمله چين به سازمان‌هاي دولتي و نظامي آمريکا منتشر کرد، هکرهاي چيني با سرقت انبوه اطلاعات محرمانه نظامي و دولتي، توجه عموم را به خود جلب کرده‌اند.

اما کارشناسان علوم سايبري اعتقاد دارند، گرچه چيني‌ها قابليت بالايي در جنگ سايبري از خود نشان داده‌اند و مي‌توانند اسناد محرمانه نظامي آمريکا را بدزدند، اما حملات ايراني‌ها به مراتب نگران‌کننده‌تر و خطرناک‌تر است، زيرا هکرهايي که ادعا مي‌شود ايراني هستند، زيرساخت‌هاي اساسي آمريکا را هدف قرار داده و در حال پيشبرد توانايي خود براي ايجاد آسيب‌هاي جدي به فضاي سايبري آمريکا هستند.

ریچارد بلتلیچ، مدیر امنیتی شرکت خدمات امنیت سایبری Mandiant، درباره پیچیدگی هکرهای ایرانی می‌گوید: "چینی‌ها در جاسوسی سایبری تبهر دارند و نوع کار آن‌ها کم و بیش شناخته شده است. اما "هکرهای ایرانی" ناشناخته عمل می‌کنند و به همین دلیل اقدامات آن‌ها مخرب‌تر است. آن‌ها به راحتی پیش می‌روند و رایانه‌ها را تخریب می‌کنند و می‌توانند مشکلات بسیاری برای زیرساخت‌های سایبری آمریکا ایجاد کنند.

"جيمز لوييس"، کارشناس امنيت سايبري  "مرکز مطالعات استراتژيک و بين‌الملل آمريکا" و مشاور کاخ سفيد نيز تاييد مي‌کند حملات احتمالي هکرهاي جوانان ايراني به زيرساخت‌هاي اساسي سايبري آمريکا به مراتب خطرناک‌تر از چين بوده و تهديد بسيار بزرگي به شمار مي‌آيند.

بنابراين گزارش، هکرهاي ايراني نشان داده‌اند مي‌توانند اطلاعات اساسي را نابود کرده و علاقه زيادي به آسيب رساندن به سيستم‌هاي کامپيوتري آمريکا دارند.

Motherjones مي‌افزايد، فعاليت‌هاي سايبري ايران از سال 2000 آغاز شد.

بسياري از کارشناسان آمريکايي اعتقاد دارند، قدرت سايبري ايران از آن زمان افزايش پيدا کرد که در سال 2010، ويروس استاکس‌نت به تاسيسات هسته‌اي نظنز حمله کرد. بعدها پنتاگون اين اقدام آمريکا را "استفاده از زور" اعلام کرد و آن را غير قانوني دانست.

از آن زمان به بعد، به تلافي حملات سايبري غير قانوني آمريکا به مراکز  دولتي و هسته‌اي ايران، هکرهاي جوان ايراني که مستقل به نظر مي‌رسند بارها به ايجاد اختلال در شبکه بانک‌هاي آمريکايي اقدام ورزيده‌اند.

کارشناسان اعتقاد دارند گرچه ممکن است زمان زيادي به طول بيانجامد تا هکرهاي ايراني هدف خاص خود را پيدا کرده و روش‌هاي دسترسي به آن را بيابند، اما وقتي ايراني‌ها به اطلاعات مورد نظر دست پيدا مي‌کنند تنها 20 دقيقه زمان نياز است تا قرباني خود را هک کرده و ويروس را تزريق کنند.

کلارک Calrake ديگر کارشناس امور سايبري آمريکا عقيده دارد ايراني‌ها بيشتر به دنبال خرابکاري و ايجاد آسيب هستند تا به دولت آمريکا بفهمانند که در صورت نياز از انجام هيچ اقدامي دريغ نخواهند کرد.

هکرهاي ايراني مي‌توانند به همه جا نفوذ کند، بخش‌هاي مالي وحتي وال‌استريت.

بايگاه آمريکايي آتلانتيک‌واير در گزارشي به قدرت سايبري ايران اشاره کرده و اذعان مي‌کند هکرهاي ايراني خطري جدي براي امنيت سايبري اين کشور به حساب مي‌آيند.

نويسنده اين گزارش اعتقاد دارد اگر اين حملات سايبري توسط هکرهاي ايراني صورت گرفته باشند، احتمالا در پاسخ به تحريم‌هاي ناجوانمردانه‌اي است که دولت آمريکا عليه ايران اجرا کرده است.

يک مقام دفاعي ارشد آمريکايي در مصاحبه با وال‌استريت‌ژورنال که به نظر از قدرت سايبري ايران هراسان است مي‌گويد: هکرهاي ايراني مي‌توانند به همه جا نفوذ کند؛ از بخش‌هاي مالي گرفته تا حتي نفوذ به وال‌استريت.

تهديد سايبري ايران، خطر بالقوه

به گزارش بلومبرگ؛ فرمانده نيروي هوايي آمريکا اعتقاد دارد قدرت سايبري آنقدر قدرت يافته است که بايد از آن ترسيد.

به گفته ژنرال ويليام شلتون، ايراني‌ها در حال انتقام‌جويي از حملاتي هستند که در سال 2010 به تاسيسات هسته‌اي اين کشور انجام شد، اما حملات ايراني‌ها به نسبت‌ خطرناک‌تر از استاکس‌نت است، زيرا هکرهاي ايراني زيرساخت‌هاي امنيت سايبري آمريکا را هدف قرار داده‌اند.

تاسيسات هسته‌اي نطنز در سال 2010 توسط يک ويروس کامپيوتري به نام استاکس‌نت مورد حمله قرار گرفت. اين حمله که گفته مي‌شود با دستور باراک اوباما رييس‌جمهوري آمريکا صورت گرفته است توسط مقامات آمريکايي تاييد شد.

در همان زمان برخي از مقامات بلندپايه اطلاعاتي و تحليلگران مستقل امريکايي مانند ميشا گلني در دانشگاه کلمبيا از اين اقدام باراک اوباما بسيار خشمگين شده و هشدار دادند اين قبيل اقدامات سايبري عليه کشوري مانند ايران مي‌تواند واکنش‌هاي شديدتري از طرف ايران داشته باشد.

بلومبرگ در پايان گزارش خود مي‌نويسد: ايران خطر بزرگي است، زيرا قابليت‌هاي بالقوه‌يي در زمينه قدرت سايبري داشته و هر روز به اين قدرت خود مي‌افزايد.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



تاريخ : دو شنبه 27 خرداد 1392برچسب:هکر,جنگ سايبري,هکرهاي ايراني,هکرهاي چيني,ارتش سايبري,امنيت سايبري,فضاي سايبري,حمله سايبري,هک , | 11 قبل از ظهر | نویسنده : Ho3einAfshari AND JavadKarimi |
  • مطالب جالب
  • موج سوار